2012. január 28., szombat

Fokhagymás csiga

Na ez a recept nem első randis a fokhagyma miatt. Viszont isteni az illata és az íze is! És bár bonyolultnak látszik, mégsem az. Már ha az embernek van egy szabad délutánja, erős karizmai, türelme, és sok fokhagymája:)
Az eredeti recept Stahlé, de mindenkinek megvan a sajátja, nekem alig különbözik az eredetitől.
Íme:

Hozzávalók:
  • 1 kg liszt
  • 1 csomag friss élesztő
  • kb. 5-6 dl langyos víz (amennyit a liszt felvesz, márkafüggő)
  • 2 evőkanál olívaolaj
  • 2 evőkanál só
  • 1 teáskanál frissen őrölt bors
  • 2 evőkanál friss, apróra vágott rozmaring
  • 2 marék olajbogyó (zöld, vagy fekete, mindegy) apróra vágva
  • 2 teáskanál cukor
  • bő 1 dl tej
A töltelékhez:
  • 20 dkg puha vaj
  • 2 teáskanál só
  • 8 gerezd fokhagyma
  • nyáron friss apróra vágott snidling
A csigák megkenéséhez 1 tojássárgája és 1 teáskanál víz, sülés utáni locsolásra pedig kb. 1 dl tej.

Elkészítés:
Előkészület, mely nem szükséges, de hasznos: mivel kelt tészta, ne a téli szellőztetés után fogj hozzá. Én szeretem a vajat időben elővenni, mert tényleg nagyon puhának kell lennie ahhoz, hogy össze tudd keverni a fokhagymával. És ha tehetem, márpedig megtehetem:D a lisztet is rárakom a kályhára, vagy ha nyár van, kirakom a napra.

  1. az élesztőt langyos tejben, 1 teáskanál liszttel és 2 teáskanál cukorral felfuttatom
  2. a sót, borsot, olajbogyót összekeverem a liszttel, a felfuttatott élesztővel, olajjal, és a víz felével, majd fokozatosan adagolva a maradék vizet, összedolgozom. Ha túl ragadós, lisztet szórok hozzá.
  3. alaposan kidagasztom. Én akkor ítélem jónak, ha a tál oldalától, és a kezemtől is szépen elválik, és ha a lisztes ujjamat belenyomom, nem marad utána luk.
  4. meleg helyre téve kelesztem kb. 30 percig.
  5. amíg kel, a puha vajat összekeverem az összezúzott fokhagymával, (snidlinggel) és a sóval.
  6. A tészta 1/3-át kinyújtom akkorára, hogy a tepsibe tudjam rakni. Vigyázat, könnyen leragad, és mivel kelt tészta, össze is ugrik. Én kicsit nagyobbra szoktam nyújtani, és a széleit beakasztom a tepsi sarkába. Arra is ügyelni kell, hogy ha túl vékony, könnyen kiszakad a tészta.
  7. a maradék tésztát 2 részletben kinyújtom téglalap alakúra, középről sugárirányban kézzel megkenem a puha vajjal (különben összeugrik a keserves munkával kinyújtott tökéletes téglalap:D), feltekerem, és egy éles késsel kb. 2 cm széles karikákat vágok belőle
  8. a csigákat a tepsi alján lévő tésztalapra teszem, eligazgatom. A tésztalap megakadályozza, hogy a fokhagymás vaj kifolyjon. (a csigákat nem kell nagyon összezsúfolni, időközben kelnek és nőnek!)
  9. meleg helyen kelesztem még 10-15 percig, addig begyújtom a sütőt kb. 190 fokra.
  10. mielőtt beteszem sülni, megkenem a vizes tojássárgájával
  11. kb. 25 percig sütöm, vagy addig, amíg szépen meg nem pirul
  12. mikor kiveszem, azonnal meglocsolom mindegyik csigát egy-egy evőkanál forró tejjel (így foszlósabb lesz a tészta, de vigyázat, ne tocsogjon!)
  13. bezsebelem a dicséreteket, és elfelejtem a sülő csiga fokhagymaillatára keselyűként köröző családtagok ideges kérdéseit: MIKOR LESZ MÁR KÉSZ?? :)
Melegen a legfinomabb, de hidegen sem marad meg soha másnapra. Egy pohár sörhöz pont jó!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése